افتادگی رحم چیست و چه علائمی دارد؟

یکی از مشکلات شایع و ناخوشایندی که برخی از زنان در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند، افتادگی رحم است. این بیماری به سبب ضعیف شدن عضلات رحم و بافت‌های اطراف آن به وجود می‌آید. خانم‌‌هایی که به صورت مکرر زایمان کرده‌اند، پا به سن گذاشته‌ اند و یا به هر دلیلی با فشار مضاعف در ناحیه لگن روبرو شده‌ اند، دچار افتادگی رحم می‌شوند. این بیماری با احساس سنگینی در لگن، درد کمر و مشکلاتی در زمینه کنترل مثانه خود را نشان می‌دهد. برای رفع این مشکلات، راه حلی به نام درمان افتادگی رحم وجود دارد. با ما همراه باشید تا در مورد این شیوه درمانی، اطلاعات مفید و مناسبی به شما ارائه دهیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

افتادگی رحم چیست؟

ممکن است برای شما نیز این سوال به وجود آمده باشد که افتادگی رحم چیست و چه علائمی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم زمانی که بافت‌ های نگهدارنده رحم، استحکام و قدرت خود را از دست بدهند، چنین مشکلی رخ می‌ دهد. افتادگی رحم ممکن است به صورت جزئی یا کلی رخ دهد. در نوع جزئی، رحم تا نزدیکی واژن پایین می‌ آید. در نوع کلی این مشکل، شاهد افتادگی شدید رحم هستیم که به دهانه واژن می‌ رسد و حتی می‌ توان آن را با دست لمس کرد.

علائم افتادگی رحم

در صورتی که افتادگی رحم به صورت جزئی و خفیف رخ داده باشد، ممکن است علائم چندان زیادی را احساس نکنید. در صورتی که افتادگی رحم درمان نشود، خود را با علائمی نشان می‌ دهد که در ادامه مطلب، آن‌ ها را با شما در میان می‌گذاریم:

افتادگی رحم

علل ایجاد افتادگی رحم چیست؟

افتادگی رحم، وضعیت ناخوشایندی است که برخی از خانم‌ ها در طول زندگی خود آن را تجربه می‌ کنند. عوامل بسیار زیادی وجود دارند که سبب افتادگی رحم می‌ شوند و ما در ادامه مطلب، شما را با برخی از این علل آشنا می‌کنیم:

تشخیص افتادگی رحم

خوشبختانه برای درمان افتادگی رحم، روش‌های درمانی زیادی وجود دارند. اما قبل از هر چیز، باید این بیماری به خوبی تشخیص داده شود. متخصصان با انجام آزمایش‌های زیر، افتادگی رحم را در بیماران خود تشخیص می‌دهند:

راه های پیشگیری از افتادگی رحم

راه حل‌هایی وجود دارند که به خانم‌ها کمک می‌ کنند خطر افتادگی رحم را به کمترین حد خود برسانند. کافی است تغییرات کوچکی در سبک زندگی خود به وجود آورید. شما باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید. حتی اگر شده یک پیاده‌ روی سبک روزانه داشته باشید، حتماً آن را انجام دهید. از دخانیات و سیگار دوری کنید؛ چرا که سرفه‌ های مکرر و بلند مدت، یکی از عواملی هستند که باعث ایجاد فشار به لگن و در نهایت افتادگی رحم می‌شوند. سعی کنید از انجام ورزش‌های شدید و بلند کردن بارهای سنگین خودداری کنید. در هنگام نشستن و ایستادن هم بدن خود را در یک وضعیت مناسب قرار دهید.

درمان ‌های غیر جراحی افتادگی رحم

بسیاری از پزشکان و متخصصان، سعی می‌کنند با درمان‌های غیر جراحی، افتادگی رحم بیمار خود را رفع کنند. برخی از این درمان‌ها عبارتند از:
1. درمان دارویی: در این روش با استفاده از داروهایی که برخی از آن‌ها از نوع هورمونی هستند، سعی در تقویت بافت واژن و عضلات لگن می‌ کنند.
2. استفاده از وسایل محافظی: در این روش، یک وسیله محافظتی در کانال واژن قرار داده می‌شود تا از افتادگی رحم جلوگیری کند. این وسیله به دونات شباهت دارد و در واژن و زیر دهانه رحم قرار می‌گیرد.
3. درمان با بیوفیدبک: در این روش که بر روی تقویت عضلات لگن تمرکز دارد، از وسایل مخصوصی برای بهبود عملکرد عضلات لگن و واژن استفاده می‌ کنند.
4. تحریک عصبی عضلانی یا ویبره: این شیوه نوین و موثر درمانی، سبب تقویت عضلات لگن و در نهایت درمان افتادگی رحم می‌ شود. در این شیوه با استفاده از شوک‌ های کوچک الکتریکی، سبب انقباض عضلات لگن و سفت شدن آن‌ها می شوند.

درمان ‌های جراحی افتادگی رحم

در صورتی که نتوان افتادگی رحم را با روش‌های غیر جراحی درمان کرد، چاره‌ای جز عمل جراحی باقی نمی‌ماند. این عمل برای بیمارانی که افتادگی رحم شدید دارند انجام می‌شود. در ادامه مطلب، شما را با متداول‌ترین درمان‌ها برای رفع افتادگی رحم آشنا می‌کنیم:
1. جراحی اصلاحی افتادگی رحم:
در این عمل، بافت های ظریف رحم ترمیم می‌شوند. همچنین متخصصان با انجام برخی از تکنیک‌ ها، رحم را در جای قبلی خود قرار می‌ دهند. آن‌ها با برقراری اتصال مجدد میان رابط‌ های لگن و بخش تحتانی رحم این کار را می‌ کنند.
2. جراحی لاپراسکوپی:
این روش یک عمل ظریف است که عوارض بسیار کمی دارد. در فرایند این عمل، پزشک بر روی شکم یا قسمت واژینال بیمار برش‌ هایی ایجاد می‌ کند. سپس با وارد کردن لوله‌ ای که دارای منبع نوری است، بافت‌های آسیب دیده را مشاهده می‌ کند. در نهایت آن‌ ها را ترمیم می‌ کند و افتادگی رحم بیمار از بین می‌ رود.
3. لیزر درمانی:
در این شیوه درمانی، با استفاده از امواج لیزر اقدام به درمان افتادگی رحم می‌ کنند. از جمله تکنیک هایی که در این روش درمانی استفاده می‌شودند می‌توان به لیزرهای ژولیت، لیزر مونالیزا تاچ و... اشاره کرد.
4. جراحی هیسترکتومی:
آخرین راه حلی که متخصصان از آن برای درمان افتادگی رحم بیماران خود استفاده می‌کنند، جراحی هیسترکتومی است. این عمل از نوع تهاجمی است و طی آن رحم را از قسمت واژن یا شکم بیرون می‌آورند. این روش برای کسانی پیشنهاد می شود که دچار افتادگی رحم از نوع 3 و 4 هستند. انجام این عمل، شانس بارداری را برای همیشه از بین می‌برد.

مراقبت‌ های پس از درمان افتادگی رحم

در صورتی که عمل افتادگی رحم را انجام داده‌اید، باید در دوران نقاهت پس از آن به خوبی از خود مراقبت کنید. برخی از این مراقبت‌ ها که به شما کمک می‌ کنند هر چه زودتر به زندگی عادی و معمولی خود برگردید عبارتند از:

  1. از بلند کردن بارهای سنگین خودداری کنید.
  2. بهداشت ناحیه تناسلی خود را به خوبی حفظ کنید.
  3. از مایعات بیشتری استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید.
  4. از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد نفخ می‌شوند، خودداری کنید.
  5. تا زمانی که پزشک به شما توصیه کرده است، رابطه جنسی انجام ندهید.
  6. تمام داروهایی که پزشک برای شما در نظر گرفته است را سر ساعت مصرف کنید.

عوارض عدم درمان افتادگی رحم چیست؟

زمانی که با مشاهده علائم و نشانه‌ها و همچنین با انجام آزمایش‌های متداول، متوجه افتادگی رحم شدید، باید هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید. در ادامه مطلب، شما را با عوارض عدم درمان افتادگی رحم آشنا می‌کنیم:

  1. عدم درمان این مشکل، ممکن است باعث ایجاد بی اختیاری مثانه شود.
  2. در صورتی که افتادگی رحم تشدید شود، احتمال ناباروری و یائسگی زودرس وجود دارد.
  3. برخی از خانم‌ هایی که به دنبال درمان خود نمی‌ روند، با عفونت‌ های مکرر در ناحیه واژن مواجه می‌شوند.
  4. عدم درمان، ممکن است سبب زخم شدن دهانه رحم و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی گردد.
  5. بسیاری از خانم‌ ها با چنین بیماری، دچار افسردگی، مشکلات زناشویی و عدم لذت از رابطه جنسی می‌شوند.
  6. اگر به موقع برای درمان افتادگی رحم مراجعه نکنید، ممکن است واژن زخم شده و حالت طبیعی خود را از دست بدهد.

هزینه درمان افتادگی رحم در اصفهان

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که هزینه درمان افتادگی رحم در اصفهان یا سایر شهرهای کشورمان چقدر است؟ این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن‌ ها نوع روش درمانی است. اگر با روش‌های غیر تهاجمی بتوان افتادگی رحم را برطرف کرد، بدون شک هزینه کمتری باید برای آن بپردازید. سایر پارامترهایی که در این زمینه موثرتند شامل مهارت و تخصص جراح، امکانات کلینیک، هزینه آزمایشات قبل از عمل و هزینه داروها می‌ باشند.

سوالات رایج درباره افتادگی رحم

1- آیا افتادگی رحم خطرناک است؟
در صورتی که افتادگی رحم خفیف باشد، خطر چندان زیادی با خود به همراه نمی‌آورد. اما اگر پیشرفت کند و به موقع برای درمان آن مراجعه نکنید، مشکلات زیادی برای ادرار کردن و اجابت مزاج به وجود می‌آورد. فرد ممکن است با عفونت‌های مکرر مواجه شود و به طول کلی کیفیت زندگی او تحت تاثیر قرار گرد.
2- آیا ورزش‌های کف لگن می‌تواند افتادگی رحم را درمان کند؟
انجام ورزش‌ها و تمرینات لگن، برای کاهش علائم افتادگی رحم و پیشگیری از بروز این بیماری مفید هستند. در مواردی که افتادگی رحم شدید باشد، نمی‌توان تنها به ورزش‌ های کف لگن اکتفا کرد و باید برای درمان آن به یک متخصص با تجربه و ماهر مراجعه کنید.
3- چه زمانی نیاز به جراحی برای افتادگی رحم وجود دارد؟
زمانی که در دفع ادرار مشکل دارید، به صورت مکرر دچار عفونت می‌شوید، در هنگام ایستادن یا عطسه و سرفه علائم شما بدتر می‌شوند، ممکن است نیاز به عمل جراحی برای درمان افتادگی رحم داشته باشید. در نهایت این موضوع باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود.
4- پساری چیست و چگونه در درمان افتادگی رحم کمک می‌کند؟
پساری یک نوع وسیله پلاستیکی است که در واژن قرار داده می‌شود. پساری سبب می‌شود عضلات لگن به خوبی از اندام‌های لگنی و به خصوص رحم حمایت کنند. این وسیله برای درمان بیماری‌ هایی مانند افتادگی رحم، افتادگی مثانه و بی‌اختیاری ادرار استفاده می‌شود.
5- آیا افتادگی رحم بدون جراحی قابل درمان است؟
در صورتی که افتادگی رحم شدید نباشد، می‌توان با تغییر سبک زندگی و بدون عمل جراحی آن را درمان کرد. شما باید از برداشتن اجسام سنگین خودداری کنید؛ وزن خود را کاهش دهید و به ورزش‌هایی مانند یوگا و کگل مشغول شوید.
6- آیا افتادگی رحم می‌تواند بر بارداری تأثیر بگذارد؟
بررسی‌ ها نشان داده‌اند که افتادگی رحم، ارتباطی به بارداری ندارد. در واقع این بیماری به تنهایی سبب ناباروری نمی‌ شود. اما ممکن است رابطه جنسی را برای فرد دشوار کند و به صورت غیر مستقیم بر روی فرایند بارداری تاثیر بگذارد.
7- آیا امکان بازگشت افتادگی رحم پس از درمان وجود دارد؟
در صورتی که فرد پس از انجام این عمل یک سبک زندگی سالم برای خود انتخاب کند، ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهد، از برداشتن بارهای سنگین خودداری کند و به طور کلی از خود مراقبت نماید، احتمال بازگشت افتادگی رحم بسیار کم است.

نتیجه گیری
در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که هر چند افتادگی رحم یک وضعیت بسیار ناخوشایند است، اما برای درمان آن روش‌های موثری وجود دارند. شما باید سبک زندگی سالمی را برای خود انتخاب کنید و تمرینات تقویتی لگن و عضلات آن را به صورت منظم انجام دهید. در صورتی که این بیماری شدید شده باشد، می‌توان با انجام عمل جراحی آن را درمان کرد. آن چه مهم است، تشخیص زودهنگام این بیماری و شروع فرایند درمان آن است.


آدرس : اصفهان، خیابان چهارباغ بالا، بین چهارراه نظر و سی و سه پل، جنب ساختمان بورس، طبقه سوم، واحد 308
تلفن : 09385138955 - 09139797974نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیست قسمت و پیکیج های زیبایی

دریافت مشاوره رایگان یا رزرو نوبت

لطفا مشخصات خود را در کادر های مربوطه وارد کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به جراحی زیبایی زنان را در بخش مقالات بخوانید

افتادگی رحم چیست و چه علائمی دارد؟افتادگی رحم چیست و چه علائمی دارد؟

افتادگی رحم از ضعیف شدن عضلات رحم و بافت‌ های اطراف آن ایجاد شده و با احساس سنگینی در لگن، درد کمر و مشکلاتی در زمینه کنترل مثانه خود را نشان می دهد . ...

تاریخ انتشار : 1403-07-21

عمل زیبایی واژن بعد از زایمان طبیعیعمل زیبایی واژن بعد از زایمان طبیعی

عمل زیبایی واژن پس از زایمان طبیعی، معمولا با هدف ترمیم بافت و ساختار واژن انجام می‌ شود و در بسیاری از مواقع باعث افزایش کیفیت رابطه جنسی می شود . ...

تاریخ انتشار : 1403-07-18

تزریق ژل به واژن بهتر است یا تزریق چربی؟تزریق ژل به واژن بهتر است یا تزریق چربی؟

تزریق ژل یا چربی به واژن باعث بهبود شکل ظاهری واژن و اعتماد به نفس فرد می شود ، سوال اینجاست تزریق ژل به واژن بهتر است یا تزریق چربی؟ ...

تاریخ انتشار : 1403-07-14